تبلیغات
دانشکده بدنسازی شمس - آرتروز و راههای درمان آن
 
دانشکده بدنسازی شمس
رستگاری در راستگوئی است علی (ع)
درباره وبلاگ


با توجه به اینکه بدنسازی یک علم و عبارت از شناخت کامل عضلات اسکلتی , هورمونهای بدن و تغذیه می باشد گرچه این ورزش یکی از محبوبترین ورزشهای کشور می باشد توجه چندانی به آن نمی شود امیدواریم تا با عنایت خداوند و کمک شما عزیزان در جهت آگاهی بیشتر و بالا بردن سطح علمی این ورزش گامی هر چند ناچیز برداریم

مدیر وبلاگ : علی شمس
نویسندگان
سه شنبه 20 مرداد 1388 :: نویسنده : علی شمس

آرتروز

 

آرتروز یک بیماری مفصلی است که در نتیجه واکنش های پیچیده عوامل سلولی ، بیوشیمیایی و بیومکانیکی موثر بر روی غضروف ،سنیویوم و نیز استخوان زیر غضروفی ایجاد شده و به مرور منجر به از دست دادن کارکرد مفصلی و بروز علائم می شود . در این بیماری عمدتا غضروف و استخوان زیر غضروف مفاصل محیطی و ستون فقرات درگیر می شود .

غضروف چیست ؟

غضروف یک نسج همبند کاملا اختصاصی است و در محل هایی که ساختمان نیمه جامد مورد لزوم است ، بکار برده شده است تا علاوه بر تامین شکل و قالب مورد نظر ، سبب استحکام ، قابلیت ارتجاع و تغییر شکل شود .

پیری غضروف و آرتروز

با افزایش سن ، ترکیبات شیمیایی ، ساختمان و خصوصیات مکانیکی غضروف مفصلی تغییر می کند . با افزایش سن حالت ارتجاعی غضروف از بین می رود و قوام آن کاهش می یابد . در بیماری آرتروز غضروف ها تخریب می شود . در مراحل اولیه ، سطح غضروف حالت صیقلی و براق خود را از دست می دهد و به تدریج زبر و مخملی می شود ، سپس سطح غضروف تخریب و شکاف هایی در کف آن ظاهر می شود .

این ضایعه بتدریج عمیق تر می شود تا تمام ضخامت غضروف از بین رفته و استخوان زیر آن نمایان می شود .

علائم مشترک در بیماران با آرتروز مفاصل

·        درد به دنبال استفاده از مفاصل مبتلا

·        درد در شروع حرکت و یا خشکی مفاصل به دنبال بی حرکتی(کمتر از 30 دقیقه)

·        کاهش دامنه حرکات مفاصل

·        احساس عدم اطمینان و کاهش توانایی در انجام کارهای روزمره

 

عوامل موثر بر ارتروز

 

پدیده پیری:

به دلیل متعدد از جمله عدم توانایی سلولهای غضروفی برای ترمیم اسیب وارده شل شدن لیگامان های دور مفصلی و ضعیف شدن عضلات موجب تسریع بروز ارتروز می شود.

 

عوامل ژنیتکی:

ارتروز از نظر ژنیتکی نیز یک بیماری چند عاملی محسوب می شود.

 

عوامل مکانیکی:

ازدیاد فشار بر روی غضروف می تواند ارتروز را بوجود اورد.

 

·        وزن : چاقی به ویژه در افراد مسن تاثیر به سزایی در ازدیاد شیوع آرتروز دارد . 50 درصد زن های چاق مسن ، آرتروز دارند .

·        ورزش در سطح قهرمانی شیوع آرتروز را افزایش می دهد .

·        فعالیت زیاد مستمر در به آوردن آرتروز ، سهیم است . آرتروز انگشتان در کارگرانی که با دست کار می کنند و آرتروز زانو نیز در کارگرانی که وزنه های سنگین حمل می کنند و زانو می زنند ، دیده می شود .

·        پیچ خوردگی و در رفتگی مفاصل ، پارگی ، منیسک ، شکستگی ها و ضربه های مستقیم غضروف ، باعث ایچاد آرتروز می شود .

·        ناتوانی عضلات زمینه سازآرتروز می باشد .

عوامل التهابی :

 عفونت می تواند موجب آرتروز گردد .

تغذیه :

مطالعات جدید اهمیت تغذیه را چه در ایجاد و چه در پیشرفت آرتروز نشان می دهد .

ویتامین C (ث)  :

آرتروز در افرادی که ویتامین C کمتری مصرف می کنند پیشرفت بیشتر و سریعتری دارد .

ویتامین E (ایی ) :

 برخی تحقیقات از نقش موثر ویتامین E در پیشگیری از آرتروز حکایت می کند .

ویتامین D  (د) :

افرادی که سطح پایین و ویتامین D  دارند ، ضایعات آتروزی آنها پیشرفت سریعتری از نظر رادیولوژی می دهند .

یائسگی و محرومیت از استروژن :

      جایگزینی استروژن در زنان یائسه ، خطر آرتروز را کم می کند .

درمان

طرح کلی :

·        یک طرح درمانی جامع ، در برگیرنده شناخت اختلال ، تونبخشی ، برنامه ریزی برای فعالیت های روزمره و درمان می باشد .

·        برای تخفیف درد ، مفاصل دچار درد و سفتی را به مدت 20 دقیقه 2-3 بار در روز گرم کنید . برای گرم کردن مفصل از حوله داغ ، وان داغ ، لامپ های مادون قرمز ، بالشتک های گرم کننده برقی یا پماد ها یا محلولهای ایجاد کننده گرمای عمقی استفاده کنید . شنا در یک استخر آب گرم یا حرکت در یک چشمه آب معدنی دارای جریان گردابی ، سودمند است .

·        اگر ارتروز گردن باعث درد در بازوها شد باشد از یک گردن بند نرم بی حرکت کننده گردن استفاده کنید.

·        عضلات اطراف مفاصل درگیر را ماساژ دهید. ماساژ خود مفاصل فایده ای ندارد.

·        در مورد ارتروز ستون فقرات هنگام خواب به پشت بخوابید و از یک تشک سفت استفاده کنید یا یک تخته چند لایه به قطر 2 سانتی متر بین تخت فنری و تشک خود قرار دهید.تشک های مواج در این زمینه برای برخی افراد مفید است.

·        از شرایطی که باعث لرزیدن می شود دوری کنید. از زیر پوش یا گرم کن استفاده کنید یا از فعالیت در محیط باز خودداری کنید.

·        نگاه مثبت خود به زندگی را حفظ کنید اعتماد به نفس خود را از دست ندهید برای جلوگیری از تحلیل عضلات به فعالیتهای طبیعی خود ادامه دهید.

درمان غیر دارویی:

جراحی های توصیه شده برای استئوارتریت شدید شامل ارتروپلاستی (تعویض مفصل) و ارترودز (بی حرکت کردن مفصل ) می باشد.

درمان دارویی:

شامل اسپیرین یا سایر داروهای ضدالتهابی استامینوفن (جهت درد و ناراحتی) تزریق کورتون (به داخل مفاصلی که دچار درد و سفتی هستند) میباشد. سایر داروها نیز بر حسب نیاز ممکن است تجویز شوند (نظیر شل کننده های عضلانی و مسکن های قوی تر).

 





نوع مطلب : آسیب شناسی در بدنسازی، حرکات اصلاحی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 17 آذر 1396 07:21 ب.ظ
It's amazing to go to see this site and reading the views of
all friends on the topic of this post, while I am
also zealous of getting familiarity.
پنجشنبه 12 مرداد 1396 04:41 ق.ظ
I could not refrain from commenting. Well written!
پنجشنبه 5 مرداد 1396 04:24 ب.ظ
Greetings! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew
where I could locate a captcha plugin for my comment form?
I'm using the same blog platform as yours and I'm having difficulty finding one?

Thanks a lot!
جمعه 30 تیر 1396 12:33 ق.ظ
Oh my goodness! Incredible article dude! Thanks, However I am going through troubles with your RSS.

I don't know the reason why I am unable to subscribe to it.

Is there anyone else getting similar RSS problems?
Anyone that knows the solution can you kindly respond?
Thanks!!
شنبه 30 اردیبهشت 1396 11:23 ب.ظ
Hey would you mind stating which blog platform you're using?
I'm going to start my own blog in the near future but I'm having
a hard time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your layout seems different then most
blogs and I'm looking for something unique.
P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:11 ق.ظ
Good post however I was wanting to know if you could
write a litte more on this subject? I'd be very grateful if
you could elaborate a little bit more. Thanks!
چهارشنبه 3 شهریور 1389 08:28 ب.ظ
سلام ودرود...میخواستم ببینم میتونم درمورد سلولیت...راهنماییم کنید...و این که گاهی پس از سالها ورزش هم بدن به قول عام گوشتش شل و تفکیک لازم بدست نمیآد در عضلات پا....
علی شمسعسل جان سلولیت یک فرایند فیزیولوژی پیچیده است که در مورد تست آن روی هر بدنی نیازمند آزمایشهای تخصصی رو ماهیچه های بدن میباشد پس شما با تجربه نمیتوانید نوع سلولیت بدنتان راتشخیص دهید.
جمعه 30 مرداد 1388 10:50 ق.ظ
salam doste aziz .. man mikham varede herfeye modeling besham ,,, Badani ke niaz daram ye badane kheili azoolei va gonde nist .. man be ye badane taghriban hajmi va khati niaz daram .. man azolehaye bala shekam ro daram ,,, azoleye sine ro daram ,, ama be nesbate inha bazoham Zaif taran ... Mikhastam age mishe Lotf konid yek barname baraye man benevisid ke badane man rooo bishtar ro form biare . mer30
علی شمسشما جهت گرفتن برنامه باید 4 عکس از روبرو از پشت از بغل و کامل از سر تا پا برام سند کنید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :