تبلیغات
دانشکده بدنسازی شمس - چه غذاهایی بعد از تمرین بخوریم ؟ بخش 1
 
دانشکده بدنسازی شمس
رستگاری در راستگوئی است علی (ع)
درباره وبلاگ


با توجه به اینکه بدنسازی یک علم و عبارت از شناخت کامل عضلات اسکلتی , هورمونهای بدن و تغذیه می باشد گرچه این ورزش یکی از محبوبترین ورزشهای کشور می باشد توجه چندانی به آن نمی شود امیدواریم تا با عنایت خداوند و کمک شما عزیزان در جهت آگاهی بیشتر و بالا بردن سطح علمی این ورزش گامی هر چند ناچیز برداریم

مدیر وبلاگ : علی شمس
نویسندگان
یکشنبه 15 فروردین 1389 :: نویسنده : علی شمس

غذای بعد از تمرین

بعد از تمرین بدن احتیاج مبرمی به پر كردن ذخایر پروتئینی و انرژی از دست رفته دارد .



بحث های زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد كه بالاخره بعد از تمرین چه باید خورده شود؟؟؟؟؟

عده ای معتقدند كه باید به عضلات سریعا پروتئین رساند تا بتوامن حد اكثر استفاده از هورمون رشد و تستسترونی كه بعلت تمرین سنگین در بدن ایجاد میشود را داشت.

این نظریه از لحاظ تئوری كاملا جذاب است و راهی است كه بسیاری از ورزشكاران و بدنسازان برگذیده انداما در این مورد باید به چند نوكته ی اساسی توجه داشت.

هضم و جذب پروتئین ها وقت نسبتا زیادی لازم داره كه حدود سه چهار ساعت طول خواهد كشید كه پروتئین مصرف شده وارد خون شود.

به این ترتیب بعد از 4 ساعت میزان هورمون رشد به حالت عادی خود باز خواهد گشت از طرفی هضم و جذب پروتئین و انابولیسم به انرژی احتیاج دارد كه بعلت مصرف شدن انها بلافاصله بعد از تمرین در دسترس نیست پس باید چه كرد ؟؟؟؟؟؟

اول این كه باید در شروع تمرین ذخایر كربوهیدرات بدن پراز سوخت باشند اگر شما در فاصله ی یك تمرین تا تمرین بعدی ذخایر كربوهیدرات خود را دوباره پر نكنید

در جلسه ی تمرینی بعدی با كمبود انرژی مواجه خواهید شد كه احتمالا باعث استفاده ی ذخایر پروتئینی یعنی عضله به عنوان یك منبع انرژی خواهد شد .

و حداقل 24 ساعت وقت و مقدار كافی خواب و كربوهیدرات لازم است تا بعد از یك تمرین سنگین ذخایر كربوهیدارت فرصت كافی برای پر شدن داشته باشد.

در 24 ساعت اول بعد از تمرین بخصوص در 2 ساعت اول میتوان بدن را به یك اسفنج خشك تشبیح كرد كه تشنه ی انواع مواد غذایی بخصوص كربوهیدرات است.

شما باید بلافاصله بعد از تمرین قبل از این كه عرقتان خشك شود و لباس تمرین را عوض كنید یك وعده یغذایی پر كربوهیدرات با پروتئین متوسط اما با كیفیت بالا مصرف كنید

این وعده ی غذایی شما هم شامل یك كربوهیدرات كمپلكس (نشاسته) مانند برنج و سیب زمینی باشد و هم یك وعده كربوهیدرات ساده مانند خرما موز عسل و انواع میوه ها

كربوهیدرات ساده به پر كردن سریع ذخایر تخلیه شده منجر خواهد شد و كربوهیدرات كمپلكس به تداوم این روند كمك خواهد كرد

اگر مایل هستید در حین و بلافاصله بعد از تمرین امینو اسید های لازم جهت رشد در دسترس عضلات شما باشد بهتر است دو تا دو ساعتونیم قبل از تمرین یك وعده ی پر پروتئین برای خود در نظر بگیرید .

چند وعده ی غذایی پیشنهادی برای بلافاصله بعد از تمرین:

1
یك تا دو لیوان شیر كم چرب و 10 عدد خرما و یك عدد سیب زمینی پخته 10 عدد سفیده ی تخم مرغ

2
یك تا دو لیوان شیر كم چربی سه قاشق پودر پروتئین یك عدد موز 5 عدد خرما یك عدد سیب زمینی پخته

3
یك یا دو لیوان شیر كم چربی دو قاشق عسل 10 عدد سفیده ی تخم مرغ كمپوت اناناس ده قاشق برنج





نوع مطلب : تغذیه در ورزش، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 25 تیر 1390 12:08 ب.ظ
خیلی ممنون از مطالب مفیدی که ارائه نموده اید.
علی شمسمرتضی جان ممنون
یکشنبه 5 تیر 1390 01:12 ب.ظ
مقاله ی خیلی خوبی بود..مرسی.. فقط یه سوالی برام پیش اومد...گفتید پروتین 3-4 ساعت طول می کشه تا جذب شه... خوب اگه 2-3 ساعت قبل تمرین پروتین مصرف کنیم اشکالی پیش میاد؟
علی شمسهیچ اشکالی که پیش نمیاد بلکه بهترین زمان مصرف است
شنبه 10 مهر 1389 01:15 ق.ظ
سلام علی آقا
یه سوال داشتم.این وعده های پیشنهادی غذا برای بعد از تمرین فقط مخصوص خیلی حرفه ای ها هست یا مثلا من که 1سال و 3ماه هست دارم کار میکنم هم میتونم ازش پیروی کنم؟
علی شمستغذیه موردی نیست که مختص شخص خاصی باشد و حرفه ای و غیر حرفه ای ندارد اما میزان و نوع ارزش غذائی متفاوت دارد. شما حتما روش غذائی اصولی را در مورد تغذیه اجرا فرمائید
جمعه 2 مهر 1389 01:13 ب.ظ
سلام
در مورد تغذیه بعد از تمرین می خواستم بگم که اگر کس وضع مالی خوبی نداشته باشه ولی دوست داره که اندامی زیبا داشته باشه برنامه ی غذایی ارزان تری هم هست که بتواند استفاده کنه ؟ ممنون میشم که این برنامه رو برای من ایمیل کنید

با تشکر
علی شمسجواب شما را در لینک دیگری گذاشتم
یکشنبه 9 خرداد 1389 03:30 ب.ظ
متشکرم
علی شمسمن هم متشکرم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :