تبلیغات
دانشکده بدنسازی شمس - نقش کلیدی استراحت
 
دانشکده بدنسازی شمس
رستگاری در راستگوئی است علی (ع)
درباره وبلاگ


با توجه به اینکه بدنسازی یک علم و عبارت از شناخت کامل عضلات اسکلتی , هورمونهای بدن و تغذیه می باشد گرچه این ورزش یکی از محبوبترین ورزشهای کشور می باشد توجه چندانی به آن نمی شود امیدواریم تا با عنایت خداوند و کمک شما عزیزان در جهت آگاهی بیشتر و بالا بردن سطح علمی این ورزش گامی هر چند ناچیز برداریم

مدیر وبلاگ : علی شمس
نویسندگان
پنجشنبه 6 خرداد 1389 :: نویسنده : علی شمس

نقش مهم استراحت در بدنسازی

وقتی صحبت از پیشرفت در ورزش بدنسازی به میان می آید اکثر ورزشکاران اول از همه به نوع و نحوه تمرینات و تعداد جلسات تمرینی فکر می کنند گاهی نیز افرادی که علمی تر فکر می کنند به نقش تغذیه نیز نیم نگاهی دارند ولی معمولا بدنسازان از نقش استراحت در ورزش آگاهی کمی دارند و یا علی رغم داشتن آگاهی زیاد به آن توجه نمی کنند حال آن که به جرات می توان گفت اگر نقش استراحت در بدنسازی از نقش تمرینات با وزنه بیشتر نباشد کمتر هم نیست.

زمان ترمیم عضله

در هنگام ورزش وقتی که شما با وزنه شروع به ورزش می نمایید باعث پمپ شدن خون به داخل عضلات و تمرین دادن آنها و منقبض و منبسط نمودن فیبرهای عضلانی می شوید در خلال این تمرینات سنگین مقداری از پروتئین ها و فیبرهای عضلانی نیز تخریب می شوند و زمان ترمیم و تجدید آن در زمان استراحت بعد از تمرین است نه در زمان خود تمرین!
رشد واقعی عضلات و آن چیزی که باعث افزایش اندازه سلولهای عضلانی یا اصطلاحا
Hypertrophy می شود در زمان استراحت صورت می گیرد.



تخریب فیبرهای عضله ها

وقتی شما در باشگاه ورزش می کنید عضلات به علت پمپ خون حجم بیشتری دارند بعد از اتمام تمرین وقتی پمپ عضلانی از بین می رود یا به اصطلاح دم عضلات از بین می رود حتی ممکن است سایز عضلات شما کمتر از موقع قبل از تمرین هم بشود. این مسئله کاملا طبیعی است و بخشی از آن مربوط به تخریب فیبرهای عضلانی می باشد.

دفع پروتئین از ادرار

اگر شما به عنوان مثال میزان دفع پروتئین ادراری خود را اندازه گیری می کنید خواهید دید که بعد از تمرین دفع پروتئین از ادرار بیشتر می شود و در واقع یکی از علل فیزیولوژیک و نرمال افزایش دفع پروتئین از ادرار انجام ورزشی سنگین می باشد.
بخشی از این افزایش دفع پروتئین مربوط به تخریب فیبرهای عضلانی زمان تمرین می باشد.

مکملهای ریکاوری

در این راستا نیز جدیدا مکمل های غذایی خاصی طراحی شده که فرمولاسیون آنها بر مبنای
Recovery یا بهبود وضعیت عضلانی بعد از تمرین می باشد.
در واقع یکی از علل عمده مصرف مواد پروتئینی و کربوهیدراتی بعد از تمرین تامین ذخائر پروتئینی و کربوهیدراتی از دست رفته در هنگام تمرین می باشد.

نقش استراحت در حجم و قدرت

در زمانهای قدیم معمولا پهلوانان و افراد قدرتمند در دنیا کارگران و ملوانان کشتی ها بودند در صورتی که کارگران ساختمانی و یا برخی مشاغل مثل آهنگران که تمرینات بدنی و کارهای عضلانی بیشتری نسبت به ملوانان کشتی داشتند قدرت بلدنی و حجم بدنی کمتری داشتند علت این مسئله این بودکه ملوانا و کارگران کشتی ها که آن هم کار عضلانی سختی بود در تمام فصول سال و هر روز نبود بلکه آنها فقط در مدتی از سال یا ما روی کشتی بوده و هنگامی که کشتی آنها در بندر پهلو می گرفت مشغول به استراحت و تجدید قوای بدنی بودند اما افرادی دیگر مثل کارگران ساختمانی و آهنگران در تمام سال و هر روز کار عضلانی سنگین انجام می دادند لذا به بدن خود فرصت تجدید قوا و ترمیم بافتهای عضلانی را نمی دادند نتیجه این بود که ملوانان کشتی قویتر و ورزیده تر و حجیم تر بودند.
این مثال ساده ای بود تا برای شما نقش استراحت در تجدید قوای بدنی مشخ شود.

خواب نرمال

یک بدنساز به طور نرمال 8 تا 10 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد که بهتر است این میزان خواب طوری تنظیم شود که 1 تا 5/1 ساعت آن مربوط به قبل از تمرین بعد ازظهر باشد.
شما می توانید به طور امتحانی 20 روز حدودا 2 ساعت قبل از رفتن به باشگاه حداق یک ساعت بخوابید یا استراحت کنید. مسلما بعد از مدتی افزایش واضح در قدرت و رکوردهای وزنه های خود در هنگام تمرین را خواهید یافت.

ترشح هورمون ها در هنگام خواب

بسیاری از هورمون های آنابولیک بدن در هنگام خواب افزایش ترشح دارند که یکی از مهمترین آن هورمون رشد
GH‌ است یکی از عوامل تحریک کننده ترشح هورمون رشد تمرین بدنی و عضلانی و دیگری خوابیدن است.
پس اگر شما قبل از تمرین بخوابید و سپس تمرین نمایید و در هنگام شب نیز به میزان کافی بخوابید خیلی راحت و ساده ماحصل آن چیزی جز رشد و افزایش قدرت بیشتر نیست.

نشانه های ترمیم مناسب عضله

حتما بارها متوجه شده اید که وقتی یک تمرین سنگین و مناسب دارید و به دبنال آن برنامه غذایی مناسب و علمی را دنبال می کنید و مکمل های غذایی مناسب را مصرف می نمایید و خواب مناسب و کاملی را در شب انجام می دهید صبح روز بعد احساس نشاط فوق العاده ای و پمپ عضلانی خوبی را در عضلات خود احساس می کنید علت این مسئله همان ترمیم مناسب و افزایش رشد فیبرهای عضلانی است که در خواب شب صورت می گیرد و در واقع اثرات افزایش حجم مناسب و اثرات مثبت ورزش روز قبل در فردای آن روز و به دنبال برنامه غذایی مناسب شب قبل و داشتن خواب کافی و مناسب ایجاد می گردد.

ممنوعیت شب زنده داری!

اگر شما برنامه های خصوصی بزرگان پرورش اندام دنیا را مروری نمایید متوجه می شوید که تمام آنها بدون توجه به محیط و شرایط پیرامون خود طبق برنامه تنظیمی خودشان استراحت می کنند و هیچگاه به شب زنده داری های طولانی و بی مورد نمی پردازند.
خیلی از قهرمانان حرفه ای جهان در روز 3وعده می خوباند و در بین این وعده های خواب تمرین می نمایند. جی کاتلر که از بزرگان پرورش اندام جهان است در هنگام تمرینات شدید خود مخصوصا از حدود 4-3 ماه مانده به مسابقات مسترالمپیا روزی 3 وعده می خوابد. درواقع از حدود 4 ماه مانده به مسابقه زندگی او در خواب و استراحت تمرین و تغذیه خلاصه می شود لذا نتیجه آن را به صورت افزایش حجم و شادابی عضلات دریافت می کند.

نتیجه

از نقش استراحت در بدنسازی غافل نشوید بدنسازی فقط در تغذیه و تمرین خلاصه نمی شود بلکه استراحت نیز نقشی بسیار مهم و کلیدی در موفقیت ورزشی شما دارد

 





نوع مطلب : آسیب شناسی در بدنسازی، روشهای بدنسازی نوین، نحوه تمرینات حجمی، اصول و روشهای تمرینات با وزنه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 27 شهریور 1396 07:38 ق.ظ
This paragraph will assist the internet users for creating new website or even a weblog from start to end.
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:13 ب.ظ
Howdy! I'm at work surfing around your blog from my new iphone!
Just wanted to say I love reading through your blog and
look forward to all your posts! Carry on the superb work!
جمعه 6 مرداد 1396 07:37 ق.ظ
Because the admin of this site is working, no hesitation very soon it will be famous, due to its feature contents.
شنبه 31 تیر 1396 05:22 ق.ظ
hello there and thank you for your information – I have certainly picked up anything new from right here.
I did however expertise some technical issues using
this web site, as I experienced to reload the web site
lots of times previous to I could get it to load
correctly. I had been wondering if your hosting is OK?
Not that I'm complaining, but sluggish loading instances times will often affect your
placement in google and could damage your high-quality score if ads and marketing with Adwords.

Well I am adding this RSS to my email and could look out
for much more of your respective interesting content. Ensure that you update this again very soon.
یکشنبه 11 تیر 1396 09:20 ب.ظ
These are truly impressive ideas in about blogging. You have touched some pleasant
points here. Any way keep up wrinting.
چهارشنبه 3 خرداد 1396 09:01 ب.ظ
No matter if some one searches for his essential thing,
so he/she desires to be available that in detail, therefore that thing
is maintained over here.
چهارشنبه 3 خرداد 1396 05:22 ق.ظ
Hi there, I think your web site could possibly be having web
browser compatibility problems. When I look at your web site in Safari,
it looks fine however when opening in I.E., it's got some overlapping
issues. I simply wanted to give you a quick heads up!
Other than that, wonderful website!
چهارشنبه 30 فروردین 1396 08:28 ق.ظ
Hello mates, its fantastic article on the topic of tutoringand fully defined, keep it up all the time.
یکشنبه 20 فروردین 1396 04:00 ق.ظ
Howdy, i read your blog occasionally and
i own a similar one and i was just wondering if you get a lot
of spam remarks? If so how do you protect against it, any plugin or anything you can recommend?
I get so much lately it's driving me crazy so any support is very much appreciated.
سه شنبه 15 فروردین 1396 09:40 ق.ظ
Hi, I do think this is a great website. I stumbledupon it ;
) I may come back yet again since I saved as a favorite it.

Money and freedom is the best way to change, may you
be rich and continue to guide other people.
جمعه 19 خرداد 1391 04:31 ب.ظ
اقا دمت گرم . وبلاگت واقعا پخته و پر محتواست . ممنون . به وبلاگم سر بزن
جمعه 14 مرداد 1390 03:49 ب.ظ
با سلام خدمته شما استاده گل!!!
آقا کارت حرف نداره...
مرسی بخاطره مطالبه خوبت
:)
علی شمسممنونم علی جان
یکشنبه 17 مرداد 1389 09:45 ق.ظ
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان دست اندرکار عزیز و زحمتکش این لینک، من واقعاً از اهمیت خواب و استراحت کافی غافل بودم ولی با مطالعه این مطالب منبعد برنامه تمرینی من عوض خواهد شد و از این بابت از شما کمال تشکر و امتنان را دارم.
همواره پیروز باشید.
علی شمسحبیبی جان از محبتت ممنونم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :