تبلیغات
دانشکده بدنسازی شمس - بدنسازی بسکتبال
 
دانشکده بدنسازی شمس
رستگاری در راستگوئی است علی (ع)
درباره وبلاگ


با توجه به اینکه بدنسازی یک علم و عبارت از شناخت کامل عضلات اسکلتی , هورمونهای بدن و تغذیه می باشد گرچه این ورزش یکی از محبوبترین ورزشهای کشور می باشد توجه چندانی به آن نمی شود امیدواریم تا با عنایت خداوند و کمک شما عزیزان در جهت آگاهی بیشتر و بالا بردن سطح علمی این ورزش گامی هر چند ناچیز برداریم

مدیر وبلاگ : علی شمس
نویسندگان
شنبه 26 اردیبهشت 1388 :: نویسنده : علی شمس

سیستمهای انرژی در بسكتبال

بحث راجع به سیستمهای تولید انرژی در بدن برای انجام فعالیتهای روزمره و بالاخص ورزشی از دیرباز موضوع اكثر كتابهای ورزشی و همچنین سمینارها و كنفرانس های ورزشی و علم تمرین بوده و می‌باشد. ورزش بسكتبال نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد و در این ورزش جذاب نیز مورد تحلیل و بررسی های قرار گرفته است و نظرات مختلف راجع به سیستمهای انرژی مطرح شده است. در این مقاله قصد بر آن است كه در ابتدا سیستمهای انرژی را بطور بسیار مختصر تعریف كرده و چگونگی عملكرد آنها را توضیح دهیم و سپس بدنبال آن راجع به اهمیت هر یك از آنها در ورزش بسكتبال می‌پردازیم. سیستمهای انرژی سیستمهای انرژی در بدن به طور كلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: یكی هوازی و دیگری غیر هوازی. سیستم هوازی آن دسته از واكنشهائی را شامل می‌شوند كه برای تولید انرژی نیاز به وجود اكسیژن داشته و معمولاً واكنشها در حضور اكسیژن و در میتوكدوزی سلول صورت می‌گیرد و در مقابل این سیستم، سیستم غیر هوازی وجود دارد كه همانطور كه از نام آن پیداست انجام واكنشها نیازی به اكسیژن نداشته و یا به بیان ساده تر در شرایط كمبود و یا نبود اكسیژن انجام شده و انرژی برای فعالیتهای سلول را فراهم می‌ كند این دستة اخیر خود به دو زیر گروه كوچكتر به نام سیستم اسید لاكتیكی و سیستم غیر اسید لاكتیكی تقسیم می‌شوند. الف) سیستم لاكتیك سیستمی از تولید انرژی است كه علاوه بر تولید مولكولهای ATP در سلول كه منشاء انرژی یا فرم رایج انرژی در داخل بدن هستند مادة دیگری نیز بنام اسید لاكتیك تولید می‌كنند كه برای سلول مضر بوده و بالا رفتن آن از میزان خاص در درون سلول و همچنین خون منجر به اختلالات زیادی در عملكرد سلولی و در نهایت كل سیستم ارگانهای بدن می شود. ب) سیستم غیر اسید لاكتیك غیر هوازی كه به سیستم فسفاژن معروف است سیستمی است كه باز برای تولید انرژی نیاز به وجود اكسیژن ندارد ولی مادة زائدی نیز تولید نمی‌كند. این سیستم بسیار در دسترس بوده و شامل خود ATP ذخیره در سلول بوده بعلاوه كراتین فسفات كه خود یك تركیب فسفردار بوده و با پیوندهای پر انرژی كه با آزاد كردن بنیان فسفر خود آن را در اختیار ATP گذاشته و آن را تبدیل به ATP می‌كنند. حال كه در اینجا صحبت از ATP و ADP شد بد نیست كه بطور مختصر راجع به این تركیبات توضیحاتی داده شود. ATP یا آدنوزین تری فسفات فرم رایج انرژی در سلولهای عضلانی و بطور كل بدن است. همانطور كه اگر شما به خارج او كشور سفر كنید با رسیدن در كشور مقصد نیاز هست كه پول خود را برای خرج كردن ابتدا به پول رایج مملكت مورد نظر تبدیل كنید تا بتوانید آن را خرج كنید و از آن استفاده كنید. ATP نیز دقیقاً چنین حالتی را دارد- تمام مواد غذائی كه مصرف می‌شود باید انرژی موجود در پیوندهای شیمیائی را صرف تشكیل ATP كنند تا در بدن قابل مصرف باشد به عبارتی ATP در بدن به عنوان واحد انرژی شناخته می‌شود. آنچه در بحث سیستمهای انرژی بسیار مهم است یكی مقدار كل ATP می‌باشد كه ممكن است از مصرف مواد غذائی اولیه از قبیل كربوهیدرات ها و چربی ها و پروئین ها ایجاد شودو نكته مهم دیگر سرعت تولید انرژی یا همان ATP در واحد زمان است. به همین دلیل نیاز است كه سیستمهای انرژی را از این لحاظ دسته بندی كنیم. از لحاظ سرعت تأمین انرژی سیستم غیر هوازی – غیر اسید لاكتیكی یا همان سیستم فسفاژن جایگاه اول را داشته و بعد از آن به ترتیب سیستم غیر هوازی- اسیدلاكتیكی و نهایتاً سیستم هوازی قرار می‌گیرند ولی از لحاظ میزان یا حجم و مقدار ATP تولید شده از هر یك از این سیستمهای انرژی و رتبه بندی دقیقاً برعكس می‌شود یعنی سیستم هوازی بیشترین مقدار و سیستم غیر هوازی (غیر اسید لاكتیكی) كمترین مقدار ATP را تولید می‌كند. از لحاظ كاربردی یا عملی این بدین معناست كه اگر بدن یا عضله نیاز به اجرای حركتی داشته باشد كه نیاز به مصرف مقدار زیادی انرژی در زمان اندك داشته باشد در این زمان سیستم غیر هوازی وارد عمل می‌شود به عنوان مثال می توان به یك برش سریع یا بوتاب شوت جفت و یا ریباندتوپ از حلقه و یا دفاع اشاره كرد در هر یك از این حركات و یا حوادث یك فصل مشترك وجود دارد و آن انجام یك حركت با توان بالاست مانند پریدن و یا دویدن سریع. همانطور كه مشخص است زمان اجرای این حركات كوتاه بوده و از حد چند ثانیه تجاوز نمی‌كند در این حركات معمول سیستم غیر هوازی (غیر اسید لاكتیكی) نقش عمده را ایفا می‌كند. ولی در شرایط دیگر اوضاع می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال به یك وضعیت دفاع یارگیری تمام زمین توجه كنید. در این حالت بازیكنان موانع باید سریع و بدون وقفه مرتباً زمین جابجا شده و در امر دفاع و یار مستقیم خود و همچنین كمك وپوشش به هم نیمی خود و یا قطع توپ ایفای نقش كنند. این وضعیت همان طور كه مشخص است از حركات مثل فرش و یا دیباند طولانی تر بوده و در عین حال از لحاظ توان نیز پائین تر می باشد. در این شرایط معمولاً اعتقاد بر آن است كه سیستم غیر هوازی- اسید لاكتیكی نقش عمده را ایفا می‌كند . همانطور كه مشاهده می‌كنید در حوادث بازی بسكتبال و حركات تكنیكی آن مثل شوت زدن سه گام رفتن- ریباند و یا دانك زدن و غیره معمولاً سیستم های غیر هوازی نقش عمده را بازی می‌كنند و این همان چیزی است كه در بسیاری از كتاب های فیزیولوژی ورزش و علم تمرین نیز به آن اشاره می‌شود. اما در این بیان نقش سیستم هوازی كدام است؟ آیا این سیستم نقش در ورزش بسكتبال دارد و آیا اصولاً این سیستم سیستم مهمی به شمار می‌رود یا خیر؟ اولاً باید گفت سیستم هوازی مهمترین سیستم انرژی بدن می‌باشد چرا كه سلولهای بدن در كلیه كارهای روزانه و بطور عادی ازآن استفاده می‌كنند و نكته دوم كه معمولا توان این سیستم از لحاظ عملی بالاتر از آن چیزی است كه تخمین زده می‌شود. این بدین معناست كه در بسیاری از تكرارهای پرتوان و یا تكرار حركاتی كه نیاز به توان بالا و انرژی زیادتری است با انجام تكرارهای بیشتر این سیستم نیز مداخله بیشتری می‌كند بخصوص اگر زمان استراحت بین آن حوادث یا حركات كه نیاز به انرژی فراوان دارد طولانی نباشد و نكته سوم آن كه این سیستم نقش بسیار مهمی را در بازگشت به حالت اولیه و شارژ مجدد در سیستم غیر هوازی ذكر شده بازی می‌كند. در نتیجه این سیستم انرژی نقش پیش نیاز را برای دو سیستم دیگر بازی می‌كند. از لحاظ عملی نتیجه آن كه بازیكنان بسكتبال نیاز دارند تا سیستم هوازی خود را خوب تقویت كنند تا بتوانند اجرای خوبی از خود در زمین بازی نشان دهند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 27 شهریور 1396 06:58 ق.ظ
I’m not that much of a online reader to be honest but your blogs really nice, keep it
up! I'll go ahead and bookmark your site to come back
in the future. Many thanks
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:00 ق.ظ
Normally I don't learn post on blogs, however I wish to say
that this write-up very compelled me to take a look at and do so!
Your writing style has been amazed me. Thanks, quite nice post.
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:23 ب.ظ
Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless imagine
if you added some great graphics or video clips to give your posts more, "pop"!

Your content is excellent but with images and clips, this blog could certainly be one of the greatest in its niche.
Wonderful blog!
جمعه 6 مرداد 1396 11:47 ب.ظ
This post is invaluable. How can I find out more?
جمعه 6 مرداد 1396 08:17 ق.ظ
Attractive section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to say that
I get in fact enjoyed account your blog posts. Anyway I'll be subscribing to your augment or even I fulfillment
you get admission to constantly fast.
جمعه 30 تیر 1396 05:43 ق.ظ
Hi! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate!
He always kept chatting about this. I will forward this write-up to him.
Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!
چهارشنبه 21 تیر 1396 01:01 ق.ظ
I do not even know how I ended up here, but I thought
this post was great. I do not know who you are but definitely you are going to
a famous blogger if you are not already ;) Cheers!
چهارشنبه 21 تیر 1396 12:58 ق.ظ
I do not even know how I ended up here, but I thought
this post was great. I do not know who you are but definitely you are going to
a famous blogger if you are not already ;) Cheers!
جمعه 16 تیر 1396 06:46 ب.ظ
I must thank you for the efforts you've put in writing this site.
I really hope to check out the same high-grade content
from you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has
inspired me to get my very own blog now ;)
پنجشنبه 15 تیر 1396 09:53 ب.ظ
As the admin of this website is working, no doubt very rapidly it will be famous, due
to its quality contents.
سه شنبه 2 خرداد 1396 05:20 ب.ظ
I was suggested this website by my cousin. I am not sure whether this post
is written by him as nobody else know such detailed about my problem.
You are incredible! Thanks!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:34 ق.ظ
If you would like to take a good deal from this article then you have to
apply such techniques to your won web site.
شنبه 1 مرداد 1390 04:14 ب.ظ
salam besiyar matlabe jalebi bood
علی شمسممنونم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :