تبلیغات
دانشکده بدنسازی شمس - با گرفتگی عضلات چگونه برخورد کنیم ؟قسمت دوم
 
دانشکده بدنسازی شمس
رستگاری در راستگوئی است علی (ع)
درباره وبلاگ


با توجه به اینکه بدنسازی یک علم و عبارت از شناخت کامل عضلات اسکلتی , هورمونهای بدن و تغذیه می باشد گرچه این ورزش یکی از محبوبترین ورزشهای کشور می باشد توجه چندانی به آن نمی شود امیدواریم تا با عنایت خداوند و کمک شما عزیزان در جهت آگاهی بیشتر و بالا بردن سطح علمی این ورزش گامی هر چند ناچیز برداریم

مدیر وبلاگ : علی شمس
نویسندگان

چه باید كرد؟
در بیشتر اوقات اگر گرفتگی عضله در افراد علت پزشكی جدی نداشته باشد، با یك دوره درمانی ساده در چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می‌كند. اما اگر هر یك از علائم زیر را در خود مشاهده كردید، فورا به پزشك مراجعه كنید:
*
تغییر در نحوه عملكرد روده‌ها و مثانه؛ به طوری كه در كنترل آنها دچار مشكل بشوید.
*
ضعف ماهیچه‌ها در ناحیه بازوها و ساق پاها و عدم تعادل هنگام راه‌رفتن و احساس كاهش تــدریجــی توانایی در طی مسیری كه معمولا به راحتی پیاده‌روی می‌كرده‌اید.
*
احساس گسترش درد و بی‌حسی در دست و پا به ویژه هنگام عطسه، سرفه یا موقع نشستن.
*
بدتر شدن درد در حالت دراز كشیدن و بی‌خوابی در طول شب از شدت درد.
*
درد همراه با تب، كاهش وزن و دیگر نشانه‌های بیماری.
اگر هیچ یك از علائم ذكر شده را ندارید، شاید با انجام كارهایی بتوانید خودتان درد و گرفتگی ماهیچه‌هایتان را كاهش دهید یا بعضی از علائم آزاردهنده و مشكل‌ساز آن را از بین ببرید.
از تو حركت
انجام فعالیت‌های روزانه و معمول (البته شاید با سرعت كمتر و مطمئنا با خودداری از انجام كارها و حركاتی كه ممكن است دوباره مشكلاتی در شما ایجاد كند) بهترین و مناسب‌ترین قدم برای شروع یك دوره درمانی است. استراحت كوتاه‌مدت مشكلی ایجاد نخواهد كرد اما خوب است بدانید كه فعالیت‌های سبك، به بهبود وضعیت شما سرعت می‌دهد بنابراین از دراز كشیدن و استراحت‌های طولانی‌مدت خودداری كنید.
كمپرس سرد
در 72ساعت اولیه‌ شروع گرفتگی عضلات‌ فورا تعدادی قطعه یخ یا سبزیجات یخ‌زده را در كیسه و سپس پارچه‌ای پیچیده و حداكثر 20دقیقه روی موضع دردناك قرار دهید. این كار را چندین بار در طول روز تكرار كنید. كمپرس سرد، درد و ورم ناحیه درد را كاهش می‌دهد و با بی‌حس كردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریكات عصبی محل صدمه‌دیده را كم می‌كند. البته مراقب باشید زیرا كمپرس سرد طولانی و بیش از 20دقیقه در ناحیه مورد نظر می‌تواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد در آن شود.
كمپرس گرم
پس از گذشت 3روز از آغاز درد گرفتگی عضلات، می‌توانید روش كمپرس گرم را شروع كنید. كمپرس گرم باعث شل‌شدن ماهیچه‌های منقبض‌شده و افزایش جریان خون در آنها می‌شود. این كار حتما باید پس از 72ساعت اولیه گرفتگی عضلات آغاز شود تا التهاب فروكش كند. استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشك است، زیرا میزان از دست‌دهی آب بدن را كاهش می‌دهد. برای این كار می‌توانید از انواع كمپرس‌های مرطوب مانند كیسه‌های آب‌گرم مخصوص كمپرس، حمام آب‌گرم یا جكوزی استفاده كنید.
داروهای ضد‌درد و آرام‌بخش
انواع داروهای ضد درد مانند آسپرین، ایپوبروفن، استامینوفن یا ناپروكسن نیز می‌توانند درد را كاهش داده و ورم و گرفتگی عضلات را كم كنند. داروهای متنوعی وجود دارند كه بدون نیاز به نسخه پزشك قابل‌‌خریداری هستند اما حتما در مورد استفاده از آنها با پزشك خود مشورت كنید. آنها به شما كمك خواهند كرد مناسب‌ترین دارو را تهیه كنید.
موضع‌بند‌های طبی
استفاده كوتاه‌مدت از سینه‌‌بند‌های طبی نیز می‌تواند برای كاهش دردهای گرفتگی عضلات مفید باشد. این‌گونه تجهیزات طبی (سینه‌بند یا گردن‌بند طبی) با ثابت نگه‌داشتن و گرم كردن ماهیچه‌های محل مورد نظر، درد را كاهش خواهند داد. فراموش نكنید كه در مورد استفاده از انواع كمربند، گردن‌بند و سینه‌بندهای طبی و سایز و نوع مناسب آن حتما با پزشك خود مشورت كنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما بدهد.
البته هرگز روی این نگهدارنده‌های خارجی برای درازمدت حساب نكنید زیرا رها گذاشتن عضله‌ها و اجازه حركت و فعالیت دادن به آنها می‌تواند برای بهبود مشكلات و صدمات شما مفید باشد.
اگر هیچ یك از روش‌های پیشنهادی بالا كارساز نبود و با هیچ‌كدام از مراقبت‌های خانگی نتوانستید درد، التهاب و گرفتگی عضلات خود را كم كنید، حتما به مراكز درمانی مراجعه كنید؛ شاید آنها روش‌های مراقبتی و درمانی دیگری را به شما ارائه بدهند.
عضله هم بگیر نگیر داره
برای جلوگیری از ایجاد دوباره صدمات در پشت و گردن و پیشگیری از گرفتگی دردناك عضلات باید قدرت و توانایی‌ عضلات خود را زیاد كنید و برای انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و زرد‌پی‌هایی كه ستون فقرات پشت‌تان را نگهداری ‌می‌كنند، برنامه‌ریزی و تلاش كنید. روش‌های زیر به این منظور پیشنهاد می‌شود:
*
برای انجام ورزش‌های هوازی سبك - كه به پشت و ستون فقرات و مفاصل فشار وارد نمی‌كنند - مثل دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا شنا برنامه‌ریزی كنید. اگر ورزش در فضای باز برایتان ممكن نیست، از دستگاه‌ها و وسایل ورزشی موجود در بازار مانند دوچرخه‌های ثابت و غیره - كه در سالن‌های ورزشی موجود هستند - استفاده كنید؛ حتی می‌توانید یكی از آنها را خریداری كرده و در خانه داشته باشید و مرتبا از آن استفاده كنید.
*
با تقویت عضلات شكم و پشت خود (بدن‌سازی) یك سینه‌بند طبی طبیعی برای نگهداری ستون فقرات خود خواهید داشت.
*
كشش‌های آرام در عضلات، انعطاف‌پذیری آنها را زیادتر می‌كند. كشش دادن همچنین باعث می‌شود خون بیشتری به سمت عضلات‌تان جریان پیدا كند.
هشدار، هشدار!
اگر به طور مرتب به گرفتگی عضلات دچار می‌شوید، پیش از برنامه‌ریزی برای انجام هرگونه فعالیت‌های كششی و ورزشی، حتما با پزشك معالج خود مشورت كنید (حتی اگر به انجام فعالیت‌های ورزشی عادت دارید!). زمانی‌كه ماهیچه‌ها، اعصاب و دیگر بافت‌های بدن تحت تاثیر گرفتگی، التهاب دارند یا در مراحل اولیه بهبود به سر می‌برند باید از وارد كردن هرگونه فشار و تحرك زیاد بر آنها خودداری كرد زیرا ممكن است صدمات بیشتری به آنها وارد شود یا روند درمان كند شود.





نوع مطلب : آسیب شناسی در بدنسازی، حرکات اصلاحی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 17 شهریور 1396 02:37 ب.ظ
Heya! I'm at work surfing around your blog from my new apple iphone!

Just wanted to say I love reading through your blog and look forward
to all your posts! Keep up the great work!
پنجشنبه 16 شهریور 1396 04:58 ق.ظ
Hi, I want to subscribe for this web site to
get hottest updates, therefore where can i do it
please assist.
پنجشنبه 12 مرداد 1396 06:15 ق.ظ
Great info. Lucky me I found your website by chance
(stumbleupon). I have bookmarked it for later!
جمعه 6 مرداد 1396 08:21 ق.ظ
After looking into a number of the blog posts on your web page, I truly appreciate your technique of blogging.
I saved it to my bookmark website list and will be checking back in the near future.
Please check out my website as well and let me know how you feel.
دوشنبه 12 تیر 1396 06:25 ق.ظ
I do not know if it's just me or if perhaps everybody else
encountering issues with your blog. It seems like some of the written text in your content are running off the screen. Can somebody else please comment and let me know if
this is happening to them as well? This might be a issue with
my internet browser because I've had this happen before.
Thank you
دوشنبه 12 تیر 1396 06:18 ق.ظ
I do not know if it's just me or if perhaps everybody else
encountering issues with your blog. It seems like some of the written text in your content are running off the screen. Can somebody else please comment and let me know if
this is happening to them as well? This might be a issue with
my internet browser because I've had this happen before.
Thank you
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 03:33 ق.ظ
Everything is very open with a clear clarification of the issues.
It was truly informative. Your website is useful. Many thanks for sharing!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :